Sådan foregår en typisk rekrutteringsproces fra rekrutteringsbureauets perspektiv

Hvis du overvejer at få hjælp fra et rekrutteringsfirma eller du bare er nysgerrig på, hvordan det fungerer, så læs med her. Vi har nemlig læst lidt op på de typiske fremgangsmetoder ved at besøge rekrutteringsbureauernes hjemmesider (bl.a. www.dedikation.dk), og snakket med nogle forskellige andre fra branchen.

 

Rekruttering er ikke en nem proces

Rekruttering er en proces, der varierer fra opgave til opgave, og markedet samt ledigheden har meget at sige. Begge ændrer sig og ledigheden stiger og falder. De seneste år er den steget, lige udover under COVID-19. Mange virksomheder vælger at benytte sig af rekrutteringsfirmaer, når de skal finde de bedst egnede kandidater på markedet. Rekrutteringsfirmaet kan så varetage hele rekrutteringsprocessen eller dele af den.

Mange rekrutteringsvirksomheder tage udgangspunkt i deres erfaring med rekruttering, og kan derfor have forskellige fremgangsmetoder, men det vigtigste er oftest, at de får en forståelse for virksomhedskultur, jobindhold, arbejdsopgaver og team mm. inden bureauet begynder at søge kandidater.

Derefter skal der udarbejdes job- og kompetenceprofil, som skal danne grundlag for det videre forløb, og for hvilke kandidater rekrutteringsfirmaet skal søge efter.

 

Når rekrutteringsbureauet har en fornuftig forståelse af virksomhed samt ønsket kompetenceprofil mm., så starter de typisk på annoncering, afholdelse af telefoninterview, jobsamtaler (hos rekrutteringsvirksomheden, virksomheden eller begge) og meget mere. Rekrutteringsvirksomheden kan også tage kontakt til kandidatens referencer eller indhente disse til virksomheden.

Hvis aftalen indeholder onboarding og efterfølgende opfølgning i prøvetiden, vil rekrutteringsvirksomheden også kunne hjælpe efter at den ny medarbejder er startet i virksomheden.

Hvordan processen helt nøjagtigt forløber sig er ofte meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

 

Rekrutteringsfirmaerne

Der er flere rekrutteringsvirksomheder at vælge imellem, men skal man have fadt i en sælger, kan det ofte betale sig at tage kontakt til nogen med speciale i at finde salgsprofiler. De har typisk et stort netværk samt en tung og værdifuld CV-database, som de kan benytte sig af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.