Der var engang, hvor firmaerne lod deres ansatte vælge imellem en firmajulefrokost eller en firmagave. Valget endte ofte på festen, da firmajulegaven i mange år har haft det kedelige ry for at være… ja, kedelig! Heldigvis er situationen en anden i dag, og firmaer forkæler gerne deres ansatte med både gaven og festen. De ved nemlig godt, at den slags bløde værdier er blevet vigtig for at holde på de dygtige ansatte. Særligt firmajulegaven har karakter af et belønningsværktøj, som kan være vigtigt for firmaerne.
Julegaven er en tak for den gode indsats
En firmajulegave gives typisk, inden de ansatte går på juleferie. Det er derfor årets sidste mulighed for at udvise taknemmelighed over for sine ansatte. Som ritual fungerer gaven derfor perfekt, da den fungerer som et belønningsværktøj, der giver den ansatte en god mavefornemmelse og noget at vise til familien, som fortæller historien om, at man er en god og værdsat medarbejder. Det narrativ er ofte ganske vigtigt for ens selvforståelse.
Firmajulegaven behøver ikke være besværlig
Ligesom der engang var ry for, at firmajulegaver var kedelige, var det kaotisk at finde årets gave. I dag er det heldigvis nemt at finde firmajulegaver. Hvor der før skulle findes en universel gave, som kunne glæde både Mette på 51 år og Martin på 22 år (hint: det var en meget overfladisk gave), er det i dag muligt at sørge for en langt mere personlig gave – uden at det bliver et administrativt helvede.
De moderne gaveshops, hvor den ansatte logger ind i et gavesystem via sit eget password, tillader den ansatte at vælge den perfekte firmajulegave. Vel at mærke inden for præcis det budget, som virksomheden har sat. Dermed får den ansatte en god og brugbar gave, mens virksomheden sørger for en personlig gave – og stadig kun har et kontaktpunkt og opererer med et bestemt budget. Hermed vinder alle parter.